Nowy rok – czas na rebranding i zmianę etykiet?

Nowy rok to czas na zmiany. Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad sensem rebrandingu. To prawdziwa rewolucja, zwłaszcza gdy chodzi o identyfikacje wizualna marki, a więc również etykiety. Kiedy warto zdecydować się na taki krok?

Dlaczego obawiamy się rebrandingu?

Na renomę i rozpoznawalność marki firmy pracują wiele lat. Logotyp, kolorystyka, grafika na stałe zapisują się w pamięci konsumentów. To efekt licznych kampanii reklamowych, jak również wieloletniego funkcjonowania marki na rynku. Trudno więc podejmować decyzją o zmianie identyfikacji wizualnej.

Dodatkową obawą napawają kwestie związane z kosztami. W końcu rebraning należy przeprowadzić w sposób profesjonalny, ze względu na powagę samego przedsięwzięcia. Wcześniej z reguły konieczne jest przeprowadzenie szczegółowego audytu identyfikacji wizualnej. Ma to na celu określenie elementów mogących negatywnie wpłynąć na odbiór marki i koniecznych do wyeliminowania lub zmiany. Kolejno zespół ekspertów musi wykonać nowe projekty, perfekcyjnie dostosowane względem założeń kampanii marketingowej. Nierzadko również sama kampania marketingowa podlega aktualizacji.

Warto jednak pamiętać, że moda ulega zmianom i dotyczy to również grafiki. Dlatego zwłaszcza firmy, które proces tworzenie identyfikacji wizualnej ostatni raz przechodzi dobrych kilka lat temu powinny zdecydować się na rebranding. W niektórych przypadkach takie postępowanie jest więc nieodzowne!

Kiedy warto przeprowadzić rebranding i zmienić etykiety?

Niemal wszystkie topowe marki w pewnym momencie istnienia zdecydowały się na rebranding pełny lub częściowy. Czasami działanie te mają na celu wyłączeni uproszczenie i unowocześnienie logotypu czy etykiet, lecz w wielu przypadkach jest to skomplikowany proces, który w dalszej perspektywie przynosi wymierne korzyści.

Warto zadać sobie pytanie, czy gdyby nie doszło do istotnych zmian w zakresie identyfikacji wizualnej licznych kultowych marek, byłyby one nadal rozpoznawalne i cenione? Odpowiedź nasuwa się sama! Zatem zmianę identyfikacji i etykiet należy rozważyć zawsze wtedy, gdy nie przystają one do nowoczesnych czasów lub zwyczajnie przestają odpowiadać charakterowi marki. Gdy firma prężnie się rozwija, często w zakresie jej działalności pojawiają się zupełnie nowe opcje, co zmienia całościowy obraz marki. To proces zupełnie naturalny, a można go określić jednym słowem – rozwój. Zatem zmian nie trzeba się obawiać, ponieważ są one nierozerwalnie powiązane z rozwojem, a ten jest przecież nieodzowny dla utrzymania stabilnej pozycji na rynku.

Na zmianę etykiet i szeroko pojęty rebranding należy zdecydować się również wtedy, gdy marka po prostu nie uzyskuje takich efektów, o jakich marzy przedsiębiorca. Coś musi być powodem takiej sytuacji! Jeśli Twoje produkty i usługi są jak najbardziej w porządku, zastanów się nad jakością marketingu. Czy reklama generuje zyski? Jak prezentują się wyniki badań dotyczące opinii klientów, np. w zakresie estetyki opakowań czy wyglądu strony internetowej? Jeśli takich wyników nie posiadasz, spróbuj samodzielnie ocenić te kwestie lub skorzystaj z pomocy ekspertów, którzy na ten aspekt spojrzą chłodnym okiem.

Najczęściej to właśnie dobra reklama i kusząca identyfikacja wizualna (która przecież również jest elementem marketingu!) są kluczem do sukcesu. Warto te aspekty odpowiednio ze sobą łączyć. Jak to wszystko zaplanować i wykonać, by efekty były zadowalające, a firma zaczęła generować większe przychody?

Jak przeprowadzić rebranding i wymienić etykiety na lepsze?

Nie trzeba obawiać się rebrandingu – lecz rebrandingu źle przeprowadzonego już tak! Sama zmiana nie zawsze jest dobra, musi być wykonana umiejętnie. W tym celu warto zapoznać się z kilkoma faktami i korzystać z doświadczeń najlepszych marek.

 

  1. Określ, co trzeba zmienić!

    Na samym wstępie należy przeanalizować potrzeby i/lub zidentyfikować błędy – zależnie od tego, w jakim celu zmiana wizerunku jest wykonywana. Jeśli chodzi o poprawę przychodów marki, należy znaleźć słabe punkty dotychczasowej kampanii marketingowej. Opakowanie jest zbyt nudne? Reklama nie przyciąga? Etykieta nie oddaje w sposób odpowiedni charakteru marki? Elementy nie są ze sobą spójne? Brak jest oryginalności i ciekawego wyróżnika? To tylko niektóre z przykładów.

    Jeśli natomiast chodzi o unowocześnienie wizerunku lub zmianę identyfikacji odpowiednio względem rozwoju marki, sprawa wymaga przede wszystkim kreatywnego myślenia i strategii, mającej na celu przyzwyczajenie odbiorców do nowości.

  2. Działaj według stopniowej strategii.

    Warto zwrócić uwagę na fakt, że zmiana wizerunku marki rzadko jest przeprowadzana w sposób ekspresowy. Dzięki temu nie jest odbierana przez potencjalnych klientów z zaskoczeniem, lecz stopniowo nowe elementy stają się rozpoznawalne. W dodatku, elementy te muszą wzajemnie się uzupełniać. Na przykład, wprowadzając nowa etykietę warto zaznajomić z nią klientów przy pomocy reklamy video telewizyjnej lub internetowej.

  3. Zadbaj o kampanię marketingową

    Reklama to sposób na „wyjaśnienie” konsumentom skąd się ta zmiana wzięła. Doskonałym przykładem jest unowocześnienie logotypu i etykiety. W takiej sytuacji reklama powinna ukazywać markę w nieco nowej perspektywie. Należy podkreślić wagę tworzonych przez firmę innowacji, nowych rozwiązań. Warto również pokazać, jak zmienił się świat danej marki i świat wokół niej. Może to być nawet forma przedstawienia historii marki, od jej początków po czasy współczesne.

  4. Nie wprowadzaj drastycznych zmian

    Identyfikacja wizualna marki,w tym również logotyp i etykieta, nie mogą zostać zmienione w sposób, który zupełnie zrywa z poprzednim wizerunkiem marki. Utrwalony wizerunek powinien być bowiem ulepszany, nie zaś usuwany z przestrzeni publicznej. Dlatego marki często decydują się na uproszczenie logotypu, usunięcie wyłącznie nazwy marki z logotypu, uproszczenie lub upiększenie etykiety, a także zmianę jej zabarwienia.

  5. Weź pod uwagę aktualne trendy

    Choć zmiana musi być dostosowana przede wszystkim odpowiednio względem charakteru marki, należy wziąć pod uwagę także trendy. W końcu to one mają największy wpływ na wybory konsumentów. Oczywiście, trendy te mogą się różnić zależnie od grupy docelowej.

    Spora grupa klientów oczekuje na przykład wprowadzenia opakowań i etykiet ekologicznych. W przypadku etykiet oznacza to przede wszystkim etykiety papierowe tworzone z zastosowaniem druku cyfrowego.

    Z drugiej strony konsumenci ceniący sobie przede wszystkim trwałość i nowoczesność, zwrócą uwagę na ciekawe etykiety peel off, uszlachetniane etykiety na folii i inne innowacyjne rozwiązania.

    Jeszcze inni chcą powrotu do tradycji i zainteresują się zwłaszcza opakowaniami i etykietami w stylu klasycznym i retro. Zwłaszcza ten drugi trend przybiera ostatnio na sile. Którą z opcji wybierzesz? Być może przed podjęciem decyzji warto wykonać badanie rynku.

  6. Realizację powierz specjalistom

    Nawet najlepiej przemyślane zmiany, nawet najpiękniejsze projekty – nie zyskają uznania, jeśli zostaną zrealizowane w sposób niedbały. Przykładem może być nieodpowiedni montaż reklamy video czy piękna grafika umieszczona na nietrwałej etykiecie lub nieporęcznym opakowaniu.

Wydruk nowych etykiet w Arti-Bau w Wrocławiu

Jeśli chcesz w sposób efektowny i jakościowy przeprowadzić zmianę identyfikacji wizualnej, zleć wydruki w Arti-Bau. Niezależnie od tego, jaki rodzaj podłoża wybierzesz, możesz liczyć na trwałość i jakość wydruków oraz zastosowanego kleju. Dotyczy to również etykiet papierowych, które często przysparzają problemów. Oferujemy także etykiety odporne na działanie wilgoci i zmiennych, nawet bardzo skrajnych temperatur.

Nasza oferta jest bardzo szeroka, stąd każdy znajdzie tu propozycję idealną. Zwłaszcza w momencie rebrandingu nie warto iść na kompromisy, lecz dążyć do ściśle określonego celu. Jesteśmy znani z nowoczesnych i różnorodnych rozwiązań, nie tylko gdy chodzi o podłoża. Proponujemy nie tylko wydruki cyfrowe! Jesteśmy pierwszą w Europie firmą posiadającą maszynę do wykonywania wydruków w technologii hybrydowej – flekso i cyfrowej.

Posted in Baza wiedzy.