Kilka słów o etykietach na wino i krótka historia ich powstania

Każdy smakosz wina wie, że oprócz walorów samego trunku niemałe znaczenie odgrywa dobrze zaprojektowana etykieta. Od wieków wino uważane jest za napój luksusowy, a historia etykiet na wino jest niezwykle barwna. Jak zaprojektować etykietę na wino i jak się to odbywało w poprzednich stuleciach?

Krótka historia powstania etykiet na wino

Winogrona poddawane były fermentacji od tysięcy lat, co potwierdzają liczne badania archeologiczne. Według greckiego autora Thucydidesa początek wytwarzania oliwy i wina może być uznany zarazem za początek powstania świata cywilizowanego w rejonie Morza Śródziemnego. Nic więc dziwnego, że wino szybko zyskało rangę trunku ekskluzywnego.

Oczywiście, w okresie starożytności etykiety na wino właściwie nie istniały. Z drugiej strony liczne wykopaliska na terenie bliskiego wschodu dowodzą, że naczynia na wino bywały bardzo bogato zdobione. Ponadto, wiele odkryć wskazuje na wczesny początek podziału win i tworzenia opisów poszczególnych wyrobów. Miało to mieć miejsce około XIII wieku p.n.e. Znaleziska dotyczą na przykład Egiptu, a dokładniej miejsca spoczynku króla Tut odkrytego w 1922 r. przez Howarda Cartera. Zatem jeszcze przed naszą erą Egipcjanie prowadzili rejestry winnic i tworzyli systematykę z uwzględnieniem regionu i producenta. Również Persowie prowadzili podobne zapiski, dzieląc wina pod względem kraju ich pochodzenia. Zatem etykiety teoretycznie zaistniały już w starożytności, lecz jako forma zupełnie oddzielona od samego produktu.

Jak powstawały pierwsze etykiety na butelkach wina? Znaleziska wskazują, że w XVII i XVIII wieku europejskie wina nadal opakowane były w naczynia bez typowych etykiet. Zamiast nich stosowano bowiem stemple lub malunki. Same butelki wprawdzie wytwarzane były ze szkła, lecz było to szkło mętne, zanieczyszczone. Butelka początkowo przypominała raczej baniak, aniżeli współczesną butelkę na wino. Opakowanie ewoluowało na przestrzeni lat, aż w końcu, w wieku XVIII zaczęły powstawać butelki zbliżone formą do tych, które znamy dzisiaj. Wraz końcem XVIII wieku rozpoczęto produkcję etykiet z zastosowaniem nowego wynalazku – litografii. Drukowane na pergaminie etykiety były stosowane w formie zawieszek. Źródło: http://guity-novin.blogspot.com/2012/09/chapter-61-history-of-wine-labels.html

Plebiscyt na najbardziej ekskluzywną etykietę

W wieku XIX powstawały już coraz bardziej wymyśle etykiety na wino, a wszystko po to, by wyróżnić konkretną winnicę, gatunek, rocznik. Produkcja ekskluzywnych etykiet na butelki wina trwała wiele lat i w historii napotkać można na ciekawe precedensy w tym względzie. Niektórzy producenci (między innymi Chardonnay, Vietti, Cabernet ) skorzystali nawet z pomocy artystów malarzy. Dzieła danego artysty pojawiały się na etykiecie wina z konkretnego rocznika.

Z takich oryginalnych pomysłów zasłynęła również winnica Chateau Mouton Rothschild, która dziełami artystów ozdabiała wina już w XX wieku. Tak powstawały etykiety z dziełami Pablo Picasso, Roberta Wilsona, Andy’ego Warhola, Marca Chagalla, Wassilego Kandinsky’ego czy Paula Delvaux… Z reguły na pierwszych 100 egzemplarzach widniały podpisy twórców, zatem była to prawdziwa gratka dla kolekcjonerów. Źródło: http://guity-novin.blogspot.com/2012/09/chapter-61-history-of-wine-labels.html

Obecnie, etykiety na wino stają się coraz bardziej uproszczone, a grafika dużo bardziej nowoczesna. Czy to dobry krok? Wszystko zależne jest od typu wina, jego wartości oraz grupy klientów, do której produkt jest skierowany. W przypadku wyrobów ekskluzywnych dobrym wyborem będą z pewnością uszlachetnione etykiety na wino.

Uszlachetnienie może być przeprowadzane w różny sposób. Popularną metodą jest na przykład cold stamping. W takim wypadku ozdobne elementy są wytłaczane na zimno z zastosowaniem srebrnej lub złotej folii. W dodatku procedura ta może być wykonana na różnorodnym podłożu, od papieru po folię. Efekt metalicznych zdobień można osiągnąć także w przypadku wydruków cyfrowych. Pełnokolorowe wydruki cyfrowe mogą być bowiem wykonywane na podłożu metalizowanym, zatem estetyka pozostaje równie ekskluzywna. Kolejna opcja to etykiety z kolorami dobieranymi. W ten sposób, z zastosowaniem technologii cyfrowej, możliwy jest wydruk etykiet z elementami metalizowanymi.

Gdy chodzi o te nieco bardziej minimalistyczne etykiety na wino, możliwości jest co najmniej kilka. Wyróżnić można chociażby wspomniane już etykiety drukowane cyfrowo. Coraz częściej można spotkać się z etykietami na papierze matowym, które podbijają rynek napojów, również tych procentowych. Stylistyka retro zdecydowanie przeżywa swój renesans! Z drugiej strony pojawiają się rozwiązana nowoczesne, jak na przykład przezroczyste etykiety z lakierem matowym.

A co z grafiką? Zazwyczaj to projekt graficzny traktowany jest jako najistotniejszy element etykiety i to on stanowi o efektywności przekazu. Jak widać na przykładzie historii pomysłów na grafikę jest wiele i butelka na wino wcale nie musi prezentować się typowo! Prowadzony jest nawet ranking najlepszych etykiet na wino. Pojawiają się wina zdobione podobiznami winiarzy. Są to projekty o tyle ciekawe, że w firmach rodzinnych podobizny przedstawiają ojca, syna i dziadka. Tak było w przypadku serii „Changing Lanes Wine”.Ciekawym pomysłem są również etykiety na wino, które tworzą niesamowitą całość po zakupie trzech butelek. Taki projekt nie tylko urzeka ciekawą formą, ale i skłania do kupna. Mowa o projekcie marki Fanakalo zrealizowanym dla Helderberg Wijnmakerij.

Kolejna kwestia to kształt etykiety. Z reguły wybiera się etykiety prostokątne, ponieważ taka forma doskonale współgra z kształtem butelki. Z drugiej strony projekty odbiegające od standardów mogą przyciągać wzrok klienta. Wzrok przyciąga na przykład projekt etykiety Herdade do Arrepiado Velho z 2006 utworzony przez Martę Neto. Podłużna czarna etykieta w złote wzory przykrywa niemal całą butelkę!

Jaka powinna być etykieta na butelkę wina?

Etykieta pełni nie tylko rolę estetyczną. Powinna odznaczać się maksymalną trwałością, zwłaszcza

kiedy mowa o luksusowych produktach o wysokiej wartości. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad zastosowaniem dodatkowych środków ochrony. Jak zabezpieczyć etykietę przed próbą fałszerstwa? W końcu stworzenie podróbki z wykorzystaniem zwyczajnej etykiety jest banalnie proste! Na szczęście, producenci mogą skutecznie ukrócić ten proceder. W tym celu najlepiej jest poinformować drukarnię o konieczności zastosowania takich zabezpieczeń. Eksperci dobiorą specjalny klej, który uniemożliwi usunięcie etykiety – nawet z zastosowaniem wody. Tego typu wyroby są bowiem odporne na wilgoć, a także skrajnie wysokie i niskie temperatury. Potencjalny fałszerz nie usunie etykiety bez uszczerbku na papierze czy folii i tym samym próba się nie powiedzie. Ponadto, wina nierzadko są transportowane wzdłuż i wszerz kuli ziemskiej. Zatem o trwałość wyrobu należy zadbać nie tylko ze względu na zakusy fałszerzy.

Oczywiście, etykieta powinna również spełniać rolę informacyjną. Na butelce musi znaleźć się nazwa producenta wraz z logotypem, nazwa wina, kraj i region pochodzenia, rocznik zbioru. Oprócz tego etykieta powinna zawierać ostrzeżenie, związane z zakazem spożycia alkoholu dla osób nieletnich oraz niebezpieczeństwem spożycia w wypadku ciąży. Ponadto, na etykiecie wina włoskiego wysokiej jakości powinno znaleźć się oznaczenie D.O.C.G. Lub D.O.C. Oznaczenie D.O.C to potwierdzenie, iż pochodzenie wina zostało skontrolowane pod względem wydajności względem hektara uprawy, minimalnej zawartości alkoholu, terenu produkcji, czasu fermentacji, jak i odmian zastosowanych winogron. Z kolei oznaczenie D.O.C.G. jest zarezerwowane dla renomowanych winiarni i w tym przypadku odbywa się również degustacja.

Gdzie wykonać etykiety na wino? Odpowiedź jest prosta. W Arti-Bau oferujemy szereg usług z zakresu wydruków, dlatego nasi eksperci pomogą Ci dobrać odpowiednie rozwiązanie. Skorzystaj z szerokiego wachlarza usług i stwórz etykietę szytą na miarę!