Jak tworzyć etykiety na opakowania żywnościowe?

Etykiety na opakowania żywnościowe muszą być tworzone w zgodzie z normami. Nie chodzi jednak wyłącznie o treść etykiet, lecz również o samą ich formę, a nawet skład chemiczny etykiety. W jaki sposób normy prawne określają zasady tworzenia etykiet?

Treść etykiet na opakowania żywnościowe

Z pewnością treść etykiet żywnościowych jest niezwykle istotnym ich elementem. W końcu to zawartość merytoryczna pozwala klientom określić, czy dany produkt będzie dla nich odpowiedni. Ma to ogromne znaczenie , gdy chodzi o zdrowie. Produkty spożywcze nierzadko zawierają bowiem substancje o potwierdzonej szkodliwości. W dodatku, informacja o składzie wyrobu jest bardzo istotna dla osób borykających się z alergiami i chorobami, wymagającymi stosowania ścisłej diety. Oprócz norm prawnych wprowadzonych w roku 2000, 2004 i 2008, od roku 2014 obowiązują nowe, szczegółowe przepisy. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 grudnia 2014 roku, określa następujące zasady przygotowania treści etykiet:

  • podstawowe informacje – obowiązkowa treść etykiety dotyczy nazwy produktu (określającej jego rodzaj), skład, warunki przechowania, nazwę producenta, datę ważności, wartości odżywcze, a także ilość netto.
  • data ważności na etykietach – ostatnie rozporządzenie umożliwia większą swobodę, gdy chodzi o rozmieszczenie daty ważności na etykietach. Do tej pory data ważności mogła być umieszczona wyłącznie w miejscu wystąpienia nazwy wyrobu i ilości netto. Obecnie data ważności na etykiecie może znaleźć się także w innych miejscach.
  • wartości odżywcze na etykiecie – na etykietach produktów spożywczych muszą znaleźć się następujące informacje: zawartość tłuszczu (w tym nasyconych kwasów tłuszczowych, tłuszczów jednonienasyconych oraz tłuszczów wielonienasyconych) kaloryczność, zawartość cukrów, węglowodanów, soli, białka, skrobi, witamin, minerałów, błonnika oraz alkoholi.
  • etykieta ze szczegółowym składem – każde opakowanie o wymiarach większych niż 10 cm² powinno zawierać etykietę ze składem. Istotna jest także kolejność wymieniania składników, a mianowicie jako pierwsze należy wymienić składniki, których procentowa zawartość jest największa. Nie dotyczy to wyrobów jednoskładnikowych, jako że w takim wypadku skład określa sama nazwa produktu.
  • alergeny w etykietach spożywczych – nawet gdy wymiary opakowania są mniejsze niż 10 cm², należy zamieścić informację o alergenach. Wyjątkiem jest sytuacja, w której sam produkt jest alergenem. W każdym innym przypadku, nazwa substancji alergizującej lub powodującej potencjalną nietolerancję pokarmową, powinna być odpowiednio podkreślona. Nazwę alergenu występującego w produkcie, należy poprzedzić słowem „zawiera”. Natomiast gdy chodzi o śladowe ilość substancji zaleca się podanie informacji w formie „może zawierać śladowe ilości”. Nie ma bowiem obowiązku informowania o substancjach obecnych w pozostałych częściach zakładu produkcyjnego. Jednocześnie jednak występuje obowiązek informacji, w przypadku ilości śladowej.
  • etykiety na produkty mięsne – na etykiecie powinny być widoczne szczegółowe dane dotyczące wartości odżywczych. Gdy chodzi o opakowania na mięso mielone, widoczne muszą być informacje o zawartości tłuszczu, a także kolagenu względem zawartości białka. Ponadto każdy produkt spożywczy, w tym mięso musi posiadać etykietę z wyróżnieniem wartości, takich jak kalorie, tłuszcze nasycone, cukry i więcej. Obowiązkową informacją jest także pochodzenie mięsa, jeżeli informacje dotyczące produktu mogłyby wprowadzić odbiorcą w błąd – niezależnie od tego czy jest to państwo członkowskie UE czy też tak zwany trzeci kraj. Dodatkowo, zgodnie z poprzednim rozporządzeniem z roku nr 1760/2000 (Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 lipca 2000 r.) konieczne jest wskazanie kodu identyfikacyjnego grupy zwierząt, numer zatwierdzenia masarni oraz numer zatwierdzenia ubojni.

Etykiety żywnościowe. Forma, czcionki, materiały

Etykiety na opakowaniach produktów muszą spełniać także inne warunki. Między innymi, etykiety powinny być czytelne. Dlatego określono wielkość czcionek stosowanych na opakowaniach i inne parametry. Są to na przykład:

  • wielkość czcionki na etykietach – etykiety powinny być zrozumiałe i czytelne dla każdego. W związku z tym minimalna wielkość czcionki wynosi 0,9 mm dla małych opakowań oraz 1,2 mm dla standardowych i większych pudełek. Wysoka rozdzielność innowacyjnego druku cyfrowego, stosowanego w Arti-Bau gwarantuje doskonałą czytelność.
  • trwałość etykiet na produkty żywnościowe – etykiety na produkty spożywcze powinny być nieusuwalne. W praktyce oznacza to, że etykieta nie może być zastąpiona inną, wprowadzającą w błąd. Nieusuwalna etykieta powoduje bowiem zniszczenie opakowania na skutek próby jej usunięcia.
  • ekologiczne etykiety na wyroby spożywcze – choć stosowanie ekologicznych etykiet nie jest wymagane, staje się coraz bardziej popularne. Ekologiczne etykiety nie zawierają polimerów. To odejście od plastiku w stronę połączenia papieru i szkła. Ta propozycja jest polecana szczególnie producentom żywności ekologicznej.

Dlaczego warto stosować ekologiczne etykiety?

Przede wszystkim ekologiczny produkt powinien być ekologicznie zapakowany. Dotyczy to również znakowania. Dlatego warto wybierać etykiety ekologiczne. Do niedawna wydruk etykiet bez polimerów w rolach był niemożliwy. Firma  Arti-Bau jako jedyna w Europie oferuje etykiety pozbawione polimerów, które polecane są zwłaszcza gdy chodzi o zdrową żywność. Czym są polimery? Tworzywa polimerowe to po prostu plastik. Nie jest to wybór ekologiczne, ponieważ plastik rozkłada się w przybliżeniu 5000 lat. Ponadto materiały polimerowe w typie PET wydzielają substancje szkodliwe, takie jak rakotwórczy benzen. Plastik PVC oraz PS również są źródłem niebezpiecznych toksyn. Najgorsze w skutkach są produkty uboczne procesu spalania materiałów polimerowych! Nie zaleca się również przechowania takich tworzyw w warunkach wysokich temperatur. Dlatego warto stosować etykiety drukowane cyfrowo, które tych szkodliwych substancji nie zawierają.

 

Samoprzylepne etykiety drukowane cyfrowo – zalety

Po raz pierwszy dostępne są etykiety drukowane cyfrowo na rolce! To samoprzylepne etykiety, które wykazują się wysokim poziomem trwałości. Druk cyfrowy inkjetowy utrwalany jest bowiem promieniami UV. Dzięki temu nadruki są niezwykle odporne na trudne warunki zewnętrzne. Ponadto za sprawą wykorzystania druku cyfrowego możliwe jest nadrukowanie etykiet nie tylko na folii, lecz także na papierze. Tak powstają wspomniane już ekologiczne etykiety, biodegradowalne i zdatne do ponownego wykorzystania. W dodatku są to etykiety samoprzylepne, a więc nieusuwalne. To jednak nie koniec zalet tego rozwiązania! Etykiety drukowane cyfrowo można bowiem uszlachetnić, a także wybrać konkretny rodzaj podłoże. Daje to szeroki pole do popisu, gdyż etykiety matowa, błyszcząca lub uszlachetniona zdecydowanie się wyróżnia. Możliwy jest również wydruk etykiet dwustronnych i jednostronnych. Ponadto etykiety mogą być drukowane w każdej ilości! Jeśli więc chodzi o etykiety w małym nakładzie, druk cyfrowy jest najlepszym rozwiązaniem. Dotyczy to jednak również wydruku masowego! Dlatego bez wątpienia etykiety drukowane cyfrowo stają się wyborem uniwersalnym dla każdego producenta.

Etykieta na opakowaniu produktu spożywczego musi zawierać treść i dane zgodne z normami europejskimi. Niezwykle istotna jest wielkość liter, ich czytelność, a nawet podkreślenie niektórych słów. W dodatku etykieta powinna być nieusuwalna i trwała. Doskonałą jakość nadruków zapewnia nowoczesny druk cyfrowy, oferowany przez pionierów na rynku europejskim – firmę Arti-Bau. Dostępna jest szeroka gama etykiet, a także etykiety uszlachetniane. To rozwiązanie ekologiczne i wygodne. Wydrukuj dowolną ilość etykiet na papierze lub tworzywie, o różnym stopniu połysku bądź matowym. Ciesz się świetną współpracą z doświadczoną firmą i otrzymuj swoje etykiety zawsze w terminie!

Posted in Baza wiedzy.