Etykiety peel-off

Etykiety peel-off to nasze oczko w głowie. Druk etykiet peel-off umożliwia klientom zawarcie większej liczby informacji w sytuacji, kiedy powierzchnia pola etykietowego produktu jest niewystarczająca.

Chęć produkowania cyfrowych etykiet peel-off była jednym z głównych powodów wybrania przez nas jako pierwsze firmy w Europie hybrydowej maszyny Mark Andy Digital Series – dzięki dwóm sekcjom flexo jesteśmy w stanie wyprodukować etykiety peel-off w krótszych seriach niż tradycyjne technologie.

Czym jest etykieta peel-off?

Etykieta peel-off, inaczej nazywana etykietą sandwich lub peel&read, to foliowa etykieta składająca się z dwóch warstw materiału:

Pierwsza oraz trzecia strona drukowana jest cyfrowo, strona druga wymaga polimera. Oznacza to w praktyce to, że możliwy jest wydruk kilku projektów w ramach jednego nakładu pod warunkiem, że druga strona jest wspólna dla wszystkich projektów. Klienci mający doświadczenie w zamawianiu etykiet peel-off doceniają tę możliwość, ponieważ pozwala drukować etykiety w ramach jednej serii zdecydowanie niższym kosztem.

W przeciwieństwie do tradycyjnych metod druku nasze etykiety peel-off wymagają zakupu jedynie jednego lub dwóch polimerów – jednego do lakieru adhezyjnego, umożliwiającego swobodne odklejenie strony pierwszej w celu odsłonięcia napisów ze strony drugiej i trzeciej; drugiego do tekstu ze strony drugiej.

Oprócz oszczędności w postaci mniejszej ilości zamawianych polimerów jesteśmy w stanie wyprodukować etykiety peel-off w zdecydowanie krótszych seriach, bez konieczności tworzenia wysokich stanów magazynowych.

Etykiety peel-off znajdują zastosowanie we wszystkich branżach, w szczególności natomiast w tej, która w związku z prawem polskim i unijnym ma obowiązek informować odbiorcę końcowego o użytych substancjach niebezpiecznych, tj. w branży chemicznej. Branżami, które ze względu na potrzebę zawarcia dużej liczby informacji często zamawiają etykiety typu peel-off, są również branża kosmetyczna oraz branża suplementów diety.

Etykiety peel off – funkcjonalne etykiety dwuwarstwowe

Etykiety samoprzylepne spotykamy na większości dostępnych w sklepach produktów. Prawo wymaga zależnie od branży umieszczenia na nich konkretnych informacji, na przykład o składzie, czy sposobie używania.

Z praktycznych względów etykiety samoprzylepne zawierają niekiedy także informacje w wielu językach – jeśli produkt jest eksportowany na rynki zagraniczne. Szczególnie na małych opakowaniach bywa to kłopotliwe z racji dużej objętości tekstu. Dlatego stworzono dwuwarstwowe etykiety peel off, czyli etykiety otwierane.

W ten sposób możemy pomieścić więcej informacji. Etykieta dwuwarstwowa daje do dyspozycji aż trzy strony, które pomieszczą identyfikację wizualną marki i wszystkie niezbędne informacje na temat produktu.

Etykiety wielowarstwowe, etykiety dwustronne, booklet, rozwijane, trzywarstwowe

Etykieta wielowarstwowa to tak naprawdę szerokie pojęcie, które odnosi się nie tylko do etykiet trójwarstwowych peel-off. Wyróżniamy jeszcze między innymi etykiety trójwarstwowe, etykiety owijające produkt w formie banderoli oraz etykiety dwustronne typu sandwich.

Etykieta dwustronna posiada druk także na stronie z klejem. Sprawdza się między innymi na opakowaniach transparentnych lub gdy pod spodem chcemy zmieścić unikalne informacje – takie jak indywidualny kupon konkursowy.

Specyficzną odmianę stanowi etykieta wielowarstwowa typu booklet, składająca się otwieranej etykiety bazowej i papierowej broszury w formie książeczki, która kryje się w jej wnętrzu. Obie części są w tym przypadku drukowane oddzielnie.

Czym charakteryzują się etykiety peel-off – etykiety trzystronne

Trójstronne etykiety peel-off to najczęściej stosowany rodzaj etykiet wielowarstwowych. Jest to rozwiązanie zdecydowanie bardziej popularne niż etykieta trójwarstwowa czy etykieta dwustronna. Wyglądają estetycznie i są trwałe, a odbiorca po ich otwarciu zyskuje dostęp do kolejnych informacji o produkcie. Etykiety dwuwarstwowe posiadają trzy strony z nadrukiem – czwarta pokryta jest klejem kauczukowym lub akrylowym i przytwierdzona do powierzchni opakowania. Ze względu na rodzaj opakowania, na które aplikowane będą etykiety, korzysta się między innymi z klejów standardowych, klejów mocnych, odpornych na mrożenie, przeznaczonych do nieregularnych czy też oszronionych powierzchni.

Nasze etykiety peel off (dwuwarstwowe, trzystronne) wytwarzamy z folii propylenowej przy użyciu maszyny hybrydowej MARK ANDY DIGITAL SERIES, mogącej wykonywać nadruki zarówno w technologii flekso, jak i cyfrowej inkjetowej. Etykieta dwuwarstwowa to etykieta otwierana. Gdy jest zamknięta przypomina zwykłą, lecz jest nieco grubsza. W tym momencie widoczna jest wyłącznie pierwsza strona. Pokryta jest ona pełnokolorowym nadrukiem wykonywanym metodą cyfrową inkjetową. To popularny sposób drukowania etykiet. Inkjet, między innymi dzięki użyciu atramentów utwardzanych promieniami UV, charakteryzuje się wysoką trwałością i odpornością na blaknięcie i czynniki zewnętrzne, w tym wodę. Poza tym ten sposób drukowania jest szybki, łatwo też wprowadzać zmiany w drukowanym wzorze czy tekście.

Druga strona etykiety peel off, czyli wewnętrzna strona górnej warstwy, pokryta jest klejem odlepnym (łatwo odlepialnym), dzięki czemu etykieta możemy być wielokrotnie otwierana i zamykana. Fakt drukowania od strony kleju wymaga zastosowania metody fleksograficznej, więc nadruk na stronie drugiej etykiety , zazwyczaj tekst, jest jednokolorowy. Na stronie trzeciej, podobnie jak na pierwszej, stosuje się druk cyfrowy inkjetowy, więc grafika może być wielokolorowa. Dodatkowo, w sekcji fleksograficznej pokrywa się ją lakierem adhezyjnym. Wzmacnia on nadruk i zabezpiecza go przed klejem odlepnym obecnym na drugiej stronie etykiety. Dzięki takiemu rozwiązaniu etykieta może być wielokrotnie, bez uszkodzenia nadruku, otwiera i zamykana. Druk fleksograficzny obecny na drugiej i trzeciej stronie etykiety przeprowadza się przy pomocy elastycznej, wypukłej matrycy, tzw. polimeru. Przygotowuje się go przed rozpoczęciem druku, indywidualnie do każdego drukowanego tekstu czy motywu graficznego. Każda zmiana w drukowanej na etykiecie treści pociąga za sobą konieczność wykonania nowego polimeru, przez co metoda fleksograficzna nie jest już tak elastyczna w stosowaniu jak metoda inkjetowa.

W jakich branżach dobrze sprawdzaj się etykieta trzystronna?

Etykiety dwuwarstwowe typu peel-off spotkamy w wielu branżach. Najczęściej w farmaceutycznej i kosmetycznej czy chemicznej, gdzie wymogi prawne stawiają przed producentem obowiązek dokładnego podania składu, sposobu działania i zastosowania produktu. A przecież etykieta jest jednocześnie miejscem na odpowiedni komunikat reklamowy. Jeśli opakowanie ma niewielkie rozmiary, jak choćby dezodorant w sztyfcie, użycie etykiety peel off staje się niekiedy jedynym rozsądnym wyjściem. Warto pamiętać, że wiele produktów eksportowanych jest na rynki zagraniczne, a kluczowe informacje muszą być wówczas umieszczone w kilku językach. Wiele warstw pozwala na użycie większej czcionki i zwiększa czytelność tekstu. Etykieta wielowarstwowa peel off to jednocześnie rozwiązanie coraz bardziej popularne w branży spożywczej. Na stronach wewnętrznych umieszcza się na przykład przepisy kulinarne. Niezależnie od branży dodatkowa powierzchnie w etykietach otwieranych wykorzystuje się również do celów promocyjnych – drukując na nich na przykład kody konkursowe.