Dobry projekt etykiety, czyli jaki?

Etykieta to nie tylko nośnik informacji. Na etykiety należy spojrzeć wielopłaszczyznowo, a więc pod kątem prawnym, jakościowym i estetycznym. Estetyka jest w końcu podstawą identyfikacji wizualnej marki. Co jednak kryje się za tym słowem? Ostateczny efekt zależny jest od strategii marketingowej firmy, którą należy odpowiednio dostosować względem wyznaczonego celu.

Etykieta jako narzędzie marketingu

Najczęściej etykieta składa się z dwóch części: tylnej, na której umieszczono wszelkie niezbędne informacje oraz przedniej, która stanowi narzędzie marketingu. To, jaki projekt etykiety wybrać, jest uzależnione od uprzednich ustaleń, dotyczących identyfikacji wizualnej marki. Dobrym pomysłem, wykorzystywanym przez największe firmy świata, jest tworzenie oddzielnej marki dla danej linii produktowej. Jak dobrze budować wizerunek marki? Zaleca się, by stosować rozwiązania oryginalne, ponieważ w większości przypadków rynek jest przepełniony podobnymi produktami. Dlatego warto podkreślać aspekty, które wyróżniają ten konkretny wyrób. Być może jest to ekologiczna produkcja lub dodatek ciekawego składnika? Jeśli produkt plasuje się na poziomie standardowym, należy po prostu postawić na chwytliwą etykietę lub opakowanie, bazując na kolorystyce, czcionkach i pozytywnym haśle reklamowym. Etykieta może odznaczać się ciekawym materiałem podłoża, uszlachetnieniem, niebanalną grafiką i oryginalnym kształtem.

Jak wykorzystać kolory w reklamie?

Nie od dziś wiadomo, że kolorystyka ma ogromne znaczenie w sensie marketingowym. Choć pierwotnie największą wagę przypisywano odcieniom czerwieni, warto czerpać również z innych barw. Znany jest na przykład podstawowy, poniższy podział kolorów względem ich znaczenia:

  • czerwień w reklamie – czerwień wylansowana w czasach pop – art’u i pierwszych butelek coca-coli, nadal się sprawdza. Etykieta w kolorze czerwonym mobilizuje klienta do zakupu pod wpływem impulsu. Barwa czerwona kojarzy się bowiem nie tylko z ciepłem i miłością, ale także adrenaliną i odwagą;
  • fiolet – reklama w odcieniach fioletu wywołuje skojarzenia z dostojnością, bogactwem i mądrością. Ponadto fiolet to kolor roku 2018 według Pantone, dlatego w ubiegłym roku wykorzystany został w tak wielu kampaniach;
  • róż – kolor różowy warto wykorzystać, gdy chodzi o reklamę skierowaną do kobiet – jednak nie tylko. Różowa etykieta symbolizuje dobrobyt i młodość, jest więc w większości przypadków odbierana pozytywnie;
  • żółty w marketingu – barwa żółta kojarzona jest bardzo optymistycznie. To kolor, który przywodzi na myśl ciepło, słońce, nadzieję i radość;
  • zielony – zieleń to dobry wybór, gdy chodzi o podkreślenie świeżości i zalet ekologicznych wyrobu. Zielony kojarzy się ze zdrowiem, naturą, spokojem, harmonią i innowacją;
  • biały w reklamie – biel to kolor czystości, higieny, prawdy, elegancji, nadziei i mądrości. Dlatego często biel wykorzystywana jest do produkcji etykiet oraz opakowań kosmetycznych i medycznych;
  • niebieski – zimne kolory wykorzystywane są przede wszystkim do tworzenia etykiet na produkty odświeżające, wodę mineralną i wyroby higieniczne. Błękit kojarzy się właśnie z wodą i wszystkim co jest z nią związane. Oprócz tego jest to także odniesienie do zaufania, rozsądku, inteligencji, profesjonalizmu i koncentracji;
  • czarny – czerń, gdy jest właściwie wykorzystana, przywodzi na myśl elegancję, luksus, prestiż i przywództwo. Dlatego tak często czerń stosowana jest jako barwa podstawowa etykiet i opakowań na produkty ekskluzywne;
  • ciepłe odcienie brązu w marketingu – brązowa etykieta przywodzi na myśl klasykę, trwałość, jakość i tym samym wywołuje zaufanie. Ponadto w sposób oczywisty odcienie brązu idealnie nadają się do tworzenia etykiet i opakowań na produkty czekoladowe;
  • pomarańczowy – kolor pomarańczowy jest wyborem harmonijnym, jako że stanowi doskonalą mieszankę barwy żółtej i czerwonej. Dlatego kojarzony jest zarówno z impulsywnością uczuć, jak też z radością i spokojem. W efekcie kolor ten traktowany jest jako niezwykle bezpieczny, przywodzący na myśl zaufanie, trwałość, energię i innowacyjność. (mgr Martyna Gliniecka Uniwersytet SWPS we Wrocławiu Katedra Grafiki, PSYCHOLOGIA KOLORU W REKLAMIE).

 

Dobrze zaprojektowana etykieta – krok po kroku

Wbrew pozorom dobry projekt etykiety to nie tylko kolory, czcionki i grafika. Konkurencyjność rynku zmusza bowiem producentów do tworzenia ciekawych nowości, również w zakresie etykiet. Jak więc dobrze zaprojektować etykietę?

  1. Etykieta musi się wyróżniać – projekt etykiety najlepiej jest zlecić wyspecjalizowanemu grafikowi. Etykieta musi być dopracowana w każdym szczególe, niezwykle czytelna i oryginalna. Warto zainwestować w zupełnie nową, ciekawą symbolikę i przyciągającą wzrok grafikę. Dobry grafik specjalizuje się nie tylko w tworzeniu etykiet. Powinien również posiadać szeroką wiedzę na temat aktualnie królujących trendów. Warto z nich korzystać, a nawet prześcigać trendy. Specjaliści w dziedzinie designu pomogą stworzyć etykietę niezwykle ciekawą, a zarazem ponadczasową. Obecnie często wykorzystywany jest chociażby trend powrotu do estetyki retro. Proste czcionki, matowe podłoże i pastelowa grafika zdają się być obecnie najlepiej odbierane. Trend ten może się jednak błyskawicznie zmienić, dlatego warto korzystać z pomocy profesjonalistów.
  2. Etykiety wysokiej jakości – niezależnie od tego, jak pięknie prezentuje się etykieta, niska jakość nie jest odbierana pozytywnie. Dlatego zawsze należy dobierać materiały trwałe. Warto zdecydować się na wydruk cyfrowy utrwalany promieniami UV. Takie rozwiązanie pozwala osiągnąć bardzo trwały efekt, a w dodatku wydruk odznacza się rozdzielczością na wysokim poziomie.
  3. Zabawne napisy i hasła na etykietach – bardzo często oryginalna grafika nie jest konieczna dla stworzenia ciekawej etykiety. Nierzadko wystarczające okazuje się chwytliwe hasło. Tekst może być skierowany wprost do klienta lub przywodzić na myśl coś zabawnego. Ciekawym trendem jest nadawanie zabawnych nazwy, lub nawet imion, produktom spożywczym. Dotyczy to zwłaszcza napojów! Każdy smak czy linia produktu może być oznakowana w sposób odmienny, by przyciągnąć uwagę odbiorców.
  4. Ekologiczne etykiety – niezwykle istotna jest dbałość o środowisko. Dotyczy to również wymiaru reklamowego. Warto więc stosować ekologiczne etykiety drukowane cyfrowo, bez dodatku polimerów. Matowa etykieta zaprezentuje się w tym przypadku najlepiej.
  5. Harmonijna etykieta – warto pamiętać o odpowiednim dopasowaniu rozmiarów czcionek i grafik, względem ich przeznaczenia. Co ma przyciągać uwagę klienta? Czy jest to logotyp marki, a może hasło reklamowe zarezerwowane tylko dla tego projektu lub oryginalna grafika? Wszystko to należy dokładnie rozplanować.
  6. Innowacje na etykietach – niezwykle istotne jest stosowanie innowacji. Bardzo ciekawym pomysłem są etykiety uszlachetniane, drukowane cyfrowo. Etykieta pozłacana lub posrebrzana to coś, co na pewno wyróżni produkt na tle innych. Gdy chodzi o rozwiązania interaktywne, warto stosować kody QR. Mogą one posłużyć zarówno w celu informacyjnym, jak też zmobilizować klientów do udziału w ciekawej grze bądź ankiecie.
  7. Test etykiet – warto przeprowadzać testy opinii. To jedyny sposób, by przekonać się, czy etykieta jest wykonana efektownie. Jeżeli osiągnięte zostaną pozytywne wyniki, etykieta jest gotowa do wydruku i wprowadzenia!

 

Podsumowując, projektowanie etykiet to złożony proces, który rozpoczyna się już na etapie tworzenia strategii marketingowej. Etykieta i opakowanie produktu muszą być do niej dostosowane. Jednocześnie jednak warto tworzyć oryginalne projekty dla poszczególnych produktów lub linii produktów. Powoduje to szybki wzrost zainteresowania wyrobem. Oczywiście, konieczna jest także odpowiednia kampania reklamowa, która dobrze współgra z wybraną stylistyką. Po należytym opracowaniu kampanii dla danego produktu, efekty są naprawdę zadowalające.